Categorieën
Opinie

OV-sector moet zich leren te verkopen

De commerciële televisie heeft de gewoonte om films eindeloos te herhalen. Afgelopen zondag was dit weer eens het geval met de film “Wolf of Wallstreet”. Het verhaal gaat over Jordan Belfort, een effectenhandelaar die door verkooptechnieken hardwerkende mensen gouden bergen beloofde. De werkelijke winst was uiteindelijk voor zichzelf en voor de klant een luchtkasteel. Elke zeepbel zal een keer uit elkaar spatten en voor Jordan was het niet anders. Ook hij werd vervolgd en gestraft.

Natuurlijk kwam vooral het uitbundig feesten, sex en drugs aan bod, maar ook een les. De les van de pen. Een les die vooral de OV-sector moet bekijken en zich eigen maken:
“Doet u mijn een plezier en wilt u uw naam op het servet schrijven? Maar, ik heb geen pen” is een kort fragment uit de film.

De les van de pen is een les van vraag en aanbod. De belangrijke vraag is hoe verkoop je een pen? De meeste mensen zullen de eigenschappen van de pen beschrijven, maar dat is niet hoe je een pen verkoopt. De vraag is of ik de pen nodig heb en kan ik beter van die pen worden. En kan deze persoon er zoveel beter van worden dat deze bereid is om er veel geld voor te geven?

Stel dat je de pen nodig hebt om een fortuinelijk contract te tekenen. De pen kun je niet krijgen, maar je moet de pen kopen. Hoeveel geld ben je dan bereid om in die pen te steken? Als die pen ook nog duizend euro kost, ben je dan bereid om toch deze pen aan te schaffen als er geen pen in de verste verte aanwezig is?

OV-mensen zullen zeggen dat deze te duur is en het contract niet kunnen tekenen. Een zakenman/-vrouw koopt echter de pen wel en tekent het contact. Immers het is een contract dat fortuinlijk is en de zakenman/-vrouw veel oplevert. Precies dit verschil verklaart waarom er wel meer wegen aangelegd worden en er niet geïnvesteerd wordt in OV infra en materiaal.

De autoindustrie toont een beeld van comfort, beschikbaarheid en daarmee onbeperkte vrijheid voor een individu. De OV-sector toont een beeld van vertraging, ongemak, volle treinen en niet altijd beschikbaar voor de massa en daarom een reden om vooral niet in het OV te investeren…

Dus als er weer een groot OV-project aanstaande is, dan niet de domme vraag stellen van wat het kost, maar de vraag stellen wat levert het een individu op? En ik kan je verzekeren: het OV levert een individu meer op dan de personenauto.

Wouter van Gessel
Voorzitter van Stichting Freedom of Mobility

Categorieën
Geen categorie

Gelukkig 2018!

Terugkijkend op het jaar 2017 was het voor de Stichting Freedom of Mobility een goed jaar met een aantal hoogtepunten.

Onze stichting heeft een visie waarin het OV zeer belangrijk is voor onze toekomstige mobiliteit. De lichte persoonlijke voertuigen, zoals de fiets, gedeeld of eigen bezit, zijn belangrijk voor deur tot deur vervoer.
Voor de langere afstanden is het geleide transport de beste optie. Vooral omdat lichte persoonlijke voertuigen dan ook meegenomen kunnen worden.

LetsGro 2017
Vanuit het spectrum van geleidetransport is het conventionele spoor belangrijk voor lightrail, stoptrein en goederentreinen. Onze stichting ziet de vroegere lokaaltram terugkeren, nu als sneltram en/of metro. Tijdens LetsGro 2017 hebben we ook gepresenteerd hoe een metro 24/7 de buitengebieden met de stadsdelen en het centrum van Groningen kon verbinden. Het Dagblad van het Noorden heeft daar een mooi artikel aan gewijd.

IMB
Aan de andere kant van het spectrum ziet onze stichting grote kansen voor de magneettrein om de conventionele intercity te vervangen. Het International Maglev Board (IMB) ziet onze activiteiten ook om de magneettrein te promoten. Sinds het voorjaar zijn we daarvan dan ook lid geworden.

Hyperloop en HSL
Een andere ontwikkeling die in het nieuws was is die van de Hyperloop. Wij kijken vooral naar de technische en operationele ontwikkelingen. In het NRC en OV-Pro hebben we een kritisch artikel over de Hyperloop ontwikkeling geschreven. Wij zien in de voorstellen tot heden geen kansen voor Hyperloop.

In het spectrum van geleide transport heeft de hogesnelheidstrein geen toekomst meer. In een artikel in AD de stem hebben we de hogesnelheidstrein ook naar het museum verwezen.
In een interview met DB-M heeft Wouter van Gessel aangegeven dat de roltrap het beste OV-systeem is en de metro dit het beste benadert.

Lelystad Airport
Al een aantal jaren is onze stichting zeer kritisch over de ontwikkeling van luchthaven Lelystad. Luchthaven Lelystad kan niet voldoen aan eisen van luchtvaartmaatschappijen. Geografisch kan Lelystad geen groot achterland bedienen. Het is als een te haastig in de aanbieding gekochte toiletpot: terwijl politiek en actiegroepen alleen maar kibbelen over een stukje waterleiding, is er niet eens een riool om dit toilet op aan te kúnnen sluiten… Wij hebben dan ook afgelopen jaar pers, politiek en belanghebbenden proberen te overtuigen dat toch echt naar de aansluiting van dit figuurlijke riool gekeken moet worden.

Op social media is de Stichting Freedom of Mobility nu ook weer actief op Facebook.

2018
Voor 2018 staan een aantal interessante zaken op stapel. De vraag naar nieuwe infrastructuur staat weer hoog op de politieke agenda. Nu de economie weer aantrekt is er meer stagnatie op de weg, maar kan het OV er nog niet goed op inspelen. Een goede visie is meer dan noodzakelijk. Helaas blijft men hangen in vertrouwde asfalt oplossingen of houdt de politiek zich bezig met illusies zoals Hyperloop.

Onze stichting gaat verder met het uitwerken van onze plannen om de magneettrein in Nederland te implementeren. Zowel de luchthavenlijn als de lijn Breda-Utrecht krijgen onze aandacht. Verder is er in september 2018 weer de International Maglev Conference en Innotrans. Kijken of we daar bij kunnen zijn.
Ook willen we weer een presentatie geven op het LetsGro festival in Groningen. Ons thema zal de Zuiderzeelijn zijn. Niet de plannen die tot 2007 gepresenteerd zijn, maar een plan dat een veel beter fundament heeft.

Ik en mijn mede bestuursleden Kees van Welsenis en Frank Menger wensen iedereen een goed en mooi 2018.

Wouter van Gessel
Voorzitter van Stichting Freedom of Mobility.