Het wordt vaak vergeten dat de luchtvaart ook deel uitmaakt van het landelijk OV systeem. Met een grote luchthaven als Schiphol speelt de luchtvaart in Nederland een belangrijke economische rol. Maar Schiphol loopt tegen de grenzen van de groei aan.
Verplaatsen van vluchten ligt dan voor de hand. Maar om echt brandstof en milieu te sparen is wel de ligging van de luchthaven en het achterland van belangrijk. Een nieuwe luchthaven dicht bij Schiphol, maar zonder eigen achterland is daarom geen goed idee. Zeker nu enkele van de 4 andere burgerluchthavens juist verlies lijden.
Massale parkeerplaatsen aanleggen om vluchten van Schiphol naar de andere luchthavens te verplaatsen helpt weinig omdat toeristen en zakenreizigers zonder auto komen. Terwijl sluiting van de verlieslijdende luchthavens ver van Schiphol de bewoners van hun achterland zou benadelen.
Daarom verbindt onze visie het OV-netwerk de 5 luchthavens Eelde, Schiphol, Rotterdam-The Hague, Eindhoven en Maastricht-Aachen airport met elkaar en het achterland. Elke luchthaven wordt aangesloten op het intercity-, regio en lokaalspoor en taxi. De capaciteiten kunnen dan verdeeld worden en de regionale (toeristische) bestemmingen worden beter bereikbaar. Heliport Den-Helder heeft alleen aansluiting op taxi en het gewone spoornet.
De luchthaven Lelystad ontbreekt omdat deze te dicht bij Schiphol en op de verkeerde plek van vliegroutes ligt en geen achterland heeft. In onze visie behoudt dit vliegveld dan ook zijn huidige functie voor de gehele Nederlandse luchtvaart, namelijk als opleidings- en recreatievliegveld. Wel krijgt de luchthaven lokaaltram en taxi-aansluitingen.
Vliegveld Twente wordt niet ontwikkeld in verband met Munster-Osnabrück. Wel kan het eventueel als recreatievliegveld dienen.